Ongekeurde / Ondeugdelijke led verlichting, wat bij schade ?
Ongekeurde Led verlichting of ondeugdelijk gebruik hiervan, op deze pagina vertellen wij U hier meer over. De WAM zorgt ervoor dat uw verkeersaansprakelijkheid is verzekerd. Dit betekent dat door u in het verkeer veroorzaakte schades vrijwel altijd via een WAM-verzekering worden afgewikkeld. WAM-verzekeringen worden aangemeld en geregistreerd bij het zogenoemde WAM-register van de Dienst voor het Wegverkeer in Veendam. Zolang de verzekering is geregistreerd, kan de benadeelde partij de WAM-verzekeraar aanspreken. Rijden met ongekeurde verlichting kan gevolgen hebben. Later meer hierover.
Verplichtingen Verzekeraar door WAM
De verzekeraar van de autopolis heeft de plicht om bij een ongeval de tegenpartij schadeloos te stellen. Maar wat als de oorzaak van het ongeval is veroorzaakt door ondeugdelijke producten die op de auto zijn gemonteerd ? Hoe gaan maatschappijen hiermee om ? Welk risico loop ik als eigenaar of bestuurder van het voertuig ? Gaat de verzekering dan niet betalen ? Wat bij eventuele schade aan het eigen voertuig ?
Verlichting auto
We gaan dadelijk meer vertellen over de problemen die kunnen ontstaan wanneer er sprake is van ondeugdelijke verlichting.
Voordat we hier verder op ingaan gaan we iets meer vertellen over de algemene voertuigverlichting van een auto.
Wanneer moet ik welke autoverlichting voeren?
Uw autoverlichting moet u ’s nachts gebruiken, maar ook overdag als het zicht ernstig wordt belemmerd. Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn. Alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn, behalve het achteruitrijlicht. Deze mag geel of wit zijn. Decoratieverlichting en verlichting onder uw auto is niet toegestaan. Hieronder vindt u een overzicht voor het juiste gebruik van de verlichting van uw auto:
Dimlicht
Overdag bij slecht zicht is het dimlicht toegestaan en ’s nachts is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk, dan bestaat de kans dat u verblind wordt door de reflectie van uw eigen dimlicht.
Groot licht
Groot licht mag u ’s nachts gebruiken, tenzij u een tegenligger tegenkomt of op korte afstand een ander voertuig volgt. Onder deze voorwaarden mag u groot licht binnen en buiten de bebouwde gebruiken.
Dag-rijlichten
Sommige auto’s hebben speciale dagrijlichten die bedoeld zijn om de auto overdag beter zichtbaar te maken. Deze lichten mag u overdag gebruiken. Sinds 2011 moeten alle nieuw op de markt te brengen autotypes in Europa dagrijlichten hebben. Dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten aan gaan. Dag-rijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas.
Mistlicht
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval wanneer het zicht minder is dan 50 meter. Bij regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Achterlichten
De achterlichten moeten altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
Kentekenplaat verlichting
De verlichting die bij de achterkentekenplaat hoort moet altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
Combinatie stadslicht en achterlicht
Als u buiten de bebouwde kom stilstaat op de rijbaan of langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moet u overdag als het zicht ernstig wordt belemmerd en ’s nachts stadslicht en achterlicht voeren.
Derde remlicht
Een derde rood remlicht is verplicht als uw auto in gebruik is genomen na 30 september 2001
Montage ongekeurde verlichting
We gaan wat dieper in op de materie ongekeurd en gekeurde verlichting. Er is veel te koop op het gebied van verlichting en klanten zijn snel geneigd iets te bestellen via web shops zonder dat zij zich goed hebben laten informeren of verdiept hebben in de producten en materie. Soms worden producten aangeboden als zijnde gekeurd maar na controle blijkt het om ongekeurde verlichting te gaan.
We gaan een praktijkvoorbeeld beschrijven waarbij een consument ongekeurde verlichting zonder ECE certificering koopt. Vervolgens veroorzaakt de consument met de gemonteerde ongekeurde verlichting een ongeval omdat hij per ongeluk met groot licht heeft gereden en hierdoor de tegenligger had verblind. De voorbeelden hieronder zijn puur ter illustratie.
Praktijkvoorbeeld 1: ongeval met ongekeurde verlichting
Piet koopt via een webshop Led koplampen voor zijn Jeep Wrangler JK. In de beschrijving op de site stond duidelijk dat er sprake zou zijn van een gekeurde lamp met E-Keur. Bij aankomst controleerde Piet even kort de lamp en zag inderdaad een E-9 staan. Verder stonden er geen getallen bij, maar de webshop stond toch goed aangeschreven, immers veel vrienden hadden al een Ledbar gekocht en waren heel tevreden omdat de webshop zo goedkoop was en snel leverde. Piet besloot om zich verder geen zorgen te maken en vertrouwde volledig op zijn nieuwe aankoop. Piet kon door zijn enthousiasme niet wachten en besloot direct de koplampen te monteren.
Omdat de APK binnen 5 dagen zou verlopen kwam dit goed uit en Piet maakte een afspraak bij een keuringsstation. Het was een hele opluchting toen Piet het papiertje in handen kreeg met de melding dat de auto goed was gekeurd. Piet was zeer tevreden en de APK keurmeester gaf nog een compliment dat het lichtbeeld van de koplampen zo goed was. De koplampen knipperde iets maar ach ja, Piet had er niet teveel voor betaald en dat beetje knipperen was niet echt storend.
De avond nadien rijdt Piet met zijn Jeep Wrangler naar vrienden. Hij wilde zijn vrienden zijn nieuwe aankoop laten zien. Er heerste een “wauw “stemming en zijn vrienden keurde de aankoop van Piet goed.
Na alle complimenten reed Piet naar huis. Het was al laat dus Piet moest opschieten. Op de terugweg was er niemand op de weg dus besloot Piet zijn groot licht aan te zetten. “Wat een mooie lichtbundel “dacht Piet nog. Op dat moment ging zijn telefoon en werd Piet afgeleid. Het was zijn vrouw en Piet besloot niet op te nemen omdat Piet geen carkitt in de auto had.
Op hetzelfde moment komt er om de bocht een personenwagen. Piet schrok en vergat zijn groot licht uit te zetten. De tegenligger knipperde heel even maar toen was het al te laat. De auto reed met volle snelheid tegen een boom. Piet was hevig geschrokken en parkeerde zijn Jeep langs de weg en ook de getuigen die achter Piet reden kwamen snel tot stilstand. 112 werd snel door de omstanders gebeld.
Piet had al gezien dat de auto ernstig was beschadigd. In de auto zat een gezin en alle omstanders probeerde de deuren te openen maar dat lukte niet.
De brandweer, politie en ambulance waren snel ter plaatse. Ook de technische recherche werd ingeschakeld en iedereen werd op afstand gehouden. Piet was zeer opgelucht toen hij van de politie hoorde dat iedereen het had overleefd alleen Piet hoorde ook dat de inzittenden ernstig verwond waren.
Wat nu verder ?
Schade afhandeling
In dit voorbeeld gaat de verzekering van Piet de tegenpartij schadeloos stellen. Getuigen zijn gehoord en er werd beslag gelegd op het voertuig voor verder technisch onderzoek. De verzekering had het technisch rapport opgevraagd en de conclusie werd snel getrokken. De ongekeurde verlichting kwam Piet “duur te staan “.
Omdat Piet had gereden met ongekeurde verlichting was de kans groot dat de maatschappij de schade zou gaan verhalen op Piet. Niet alleen de materiële schade maar ook de letselschade van de inzittende. Piet schakelde zijn rechtsbijstand verzekering in en het startsein werd gegeven voor een lang “juridisch ” getouwtrek tussen diverse partijen. Het recht waar we hier over hebben is het Regres recht en kan oplopen tot maximum € 31.000
Montage gekeurde verlichting
Sjaak is de trotse eigenaar van een Jeep Wrangler. Sjaak liet zich goed voorlichten en had besloten om geen ongekeurde verlichting te monteren maar alle verlichting te monteren met een ECE R10 type goedkeuring. Sjaak kocht een aantal gekeurde Led barren en enkele breedstralers voor op de Jeep. Raw Lumen bijna 50.000 lumen en dat was net zoveel als ongeveer 50 stuks 100 watt halogeen verstralers.
Praktijkvoorbeeld 2: ongeval met gekeurde verlichting
Sjaak was reuze blij met de aankoop en monteerde nog dezelfde dag zijn verlichting. De breedstralers werden op het raamscharnier bevestigd en een led bar bovenop de motorkap.
Deze verlichting had Sjaak aangesloten met een schakelaar. Sjaak wilde dit eigenlijk ook doen met de Led bar die voor op de bumper was gemonteerd maar bedacht zich op het laatste moment. Een goede vriend tipte hem dat aansluiten op groot licht heel gemakkelijk was en ideaal in combinatie met groot licht. Zo gezegd , zo gedaan. Sjaak monteerde alle verlichting zeer zorgvuldig en gebruikte ook de beste materialen. Alles werd aangesloten met waterdichte DT connectoren voor een optimale verbinding.
In de avonduurtjes ging Sjaak de verlichting even testen. Sjaak deed dit op een afgelegen terrein om zo niemand tot last te zijn. Het resultaat was boven verwachting.
2 dagen later ging het mis!
Sjaak kwam terug van een bezoek aan een goede kennis. Hij reed met zijn Jeep op een weg waar een snelheidslimiet was van 80km per uur. Sjaak was altijd een zeer optimistisch persoon en hield wel van een grapje. Zijn beste maat was er ook bij en samen hadden ze veel lol gedurende de rit. Al snel naderde Sjaak een auto die wel heel langzaam reed. 70 km per uur, dat is toch geen snelheid dacht hij. Sjaak werd na enige tijd licht geïrriteerd en besloot impulsief even een grapje te maken. Zijn maat had al snel in de gaten wat Sjaak van plan was en had er ook wel lol in.
De schakelaar werd omgezet en het grootlicht werd even geactiveerd. Enkele seconden was de weg volledig verlicht en de 50.000 lumens deden hun werk goed. Het hielp! De auto versnelde maar al snel ging de vaart er weer uit. De snelheid zakte nu zelfs tot beneden de 70 km per uur. Van Irritatie was nu geen sprake meer. Sjaak had soms weinig geduld en werd kwaad op zijn voorganger. Sjaak besloot even om alle verlichting weer aan te zetten maar dan ook even seinen met het groot licht. De boodschap zou dan wel duidelijk zijn dacht hij. Maar niets was minder waar. Zijn voorganger, 2 ouderen mensen schrokken hevig en raakte lichtelijk in paniek. Zij trapte op de rem en begonnen licht te slingeren. Toen ging het fout. De banden raakte de berm en de auto raakte in de slip. Inmiddels waren er ook tegenliggers aangekomen en Sjaak zette zijn Led verlichting snel uit maar dat had niet meer geholpen. De auto voor hun was in de berm geraakt en over de kop gegaan. Er leek geen einde aan te komen en de auto maakte meerdere koprollen. Hevig geschrokken stopte Sjaak de Jeep en parkeerde deze aan de zijkant van de weg. 112 was inmiddels gebeld en het duurde niet lang of alle hulpteams waren gearriveerd. Politie, brandweer, ambulance en zelfs een Trauma helikopter werd ingeschakeld. Nadat de politie getuigen had verhoord werd besloten om Sjaak mee te nemen naar het bureau voor een verder verhoor.
Wat nu verder ?
Schade afhandeling
De inzittende waren ernstig verwond en er was ook sprake van blijvend letsel. In dit voorbeeld gaat de verzekering van Sjaak de tegenpartij schadeloos stellen. Getuigen zijn gehoord en er werd beslag gelegd op het voertuig voor verder technisch onderzoek. De verzekering had het technisch rapport opgevraagd en de conclusie werd snel getrokken. De verlichting was gebruikt op dusdanige manier dat dit nooit had mogen gebeuren. De Led bar was rechtstreeks aangesloten op grootlicht zonder dat deze daar een type goedkeuring voor had. De verzekering ging onderzoeken of het verhalen van de schade op Sjaak mogelijk was. De verlichting was ook niet de enige reden. Sjaak was inmiddels aangeklaagd voor poging tot doodslag omdat er sprake zou zijn geweest van “opzet “. Een lang juridisch traject volgde.
Conclusie verhaal
De voorbeelden over de gevolgen bij eventuele schade bij ondeugdelijk gebruik of bij schade waarbij de ongekeurde verlichting een rol speel zijn zeer extreem. Het zijn ook voorbeelden die puur ter illustratie zijn. De gevolgschade en directe schades zijn vrij hoog maar zeker niet ondenkbaar wanneer u Led verlichting niet op de juiste manier aansluit of gebruikt. Led verlichting heeft een licht temperatuur van ongeveer 6000 kelvin. Dat staat gelijk aan daglicht. Normale koplampen hebben gemiddeld minder als 2000 lumen licht. Met extra Led verlichting kan de lichtopbrengst gemakkelijk vertienvoudigd worden en kan bij verkeerd gebruik tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Laat u zich goed voorlichten bij de aankoop en denk goed na bij de gevolgen wanneer U ongekeurde verlichting gaat monteren. Tegenwoordig is er steeds meer gekeurde Led verlichting te koop. De Led verstralers en de Ledbar hebben een ware “evolutie ondergaan. Een synoniem voor Ledbar is ook wel Led light bar.