ECE-R112 , ECE-R10 , ECE-R87 ECE-R65, wat wil dat nu zeggen ?
We zien vaak een klassieke fout terugkomen. Consumenten gaan een E-nummer aanzien als keurmerk. Een rondje met daarin een getal wil niets zeggen. Zeker niet als het over een keuring zou gaan. Het getal staat voor een landcode. LET OP! dit E-nummer is alleen een kenmerk waar de lamp gekeurd is en in welk land. Zo staat E4 er bijvoorbeeld voor dat een lamp in Nederland gekeurd is, E9 betekend dat de lamp bijvoorbeeld in Spanje gekeurd is en E1 staat voor Duitsland etc. etc. Het zijn dus absoluut geen ECE-keurmerken.
ECE-R10 typegoedkeuring
ECE-R10 , we gaan als eerste hier iets meer over vertellen. Deze term komen we steeds vaker tegen. Maar wat betekent dit nu ? We hopen met de uitleg op deze pagina , dat alles iets duidelijker gaat worden. De ECE-R10 is een type goedkeuring is een( keurmerk ) voor elektrische systemen op voertuigen. Als een lamp of iets dergelijks ECE-R10 gekeurd is geeft aan dat het Elektromagnetische compatibiliteit (EMC) goed gekeurd is.
EMC ECE-R.10 is niets meer als een kwaliteitskenmerk van o.a. optische systemen en deze slaat op de volgende twee factoren:
- Storingsemissie: de begrenzing van de emissie van elektromagnetische storingen op een zodanig niveau, dat een storingsvrij bedrijf van andere apparatuur in de directe omgeving van het voertuig mogelijk maakt. Met andere woorden; de storingsemissie is begrensd tot een acceptabel niveau om storingsvrij met andere elektronische apparatuur te kunnen samenwerken.
- Storingsbestendigheid: Naast dat de apparatuur zelf geen storing mag uitzenden, moet de elektronische apparatuur er ook voor zorgen dat er, voldoende hoge bestendigheid tegen van buitenaf werkende elektromagnetische storingen is.
Met een ECE-R10 keuring is men zeker verzekerd van een storingsvrije werking van de LED lamp. De LED lamp is dan namelijk ook op twee manieren beschermd. Een; de LED lamp stoort zelf niet op andere aanwezige apparatuur en twee, de LED lamp is zelf bestand tegen inkomende storing.
Moeilijke taal zal je zeggen maar in principe is het heel gemakkelijk. Consumenten klagen wel eens dat wanneer zij hun led-werklamp of led-bar aanzetten de radio gaat storen. De Led-werklamp of Led-bar is dus niet ontstoord. Deze Led-werklamp of Led-bar kan dus nooit een ECE approval R10 hebben. R10 komen we niet alleen bij Led-werklampen, led-barren, of Led-verstralers tegen maar ook geldt dit bijvoorbeeld voor Led-flitsers en Led-zwaailampen.
ECE-R112 typegoedkeuring
De type goedkeuring R112 is bedoeld voor grootlicht & verstralers. Met een ECE-R112 keurmerk in de lamp is deze geschikt om op de openbare weg in te zetten als; grootlicht & verstraler. Bij een ECE-R112 goedgekeurde lamp komt een referentie getal, deze moet op de lamp aanwezig zijn. Er zijn twee belangrijke punten om rekening mee te houden:
- Symmetrie; bij de plaatsing van een ECE-R112 gekeurde lamp moet er symmetrie aanwezig zijn. 2 Koplampen en een Led-bar zou dus niet voldoende zijn om de Led-bar aan te sluiten op het grootlicht en gelijktijdig te laten branden. Bij de montage, om uiteindelijk ook aan de ECE-R112 regulering te voldoen moet u hier wel rekening mee houden..
- Referentie getal; op de lamp is een referentie getal aanwezig. Als men deze referentie getallen van de koplampen bij elkaar op telt, moet de uitkomst van deze getallen gezamenlijk onder de 100 zitten, om te voldoen aan de ECE-R112 regulering. Vergeet u niet de al aanwezige verlichting mee te rekenen!
ECE-R23 typegoedkeuring
De ECE-R23 is een type goedkeuring die wordt afgegeven op achteruitrijlampen. Deze zijn zo geconstrueerd dat als deze onder een specifieke hoek van 30 graden niet verblindend zijn voor het achterop komend verkeer. Daarbij mogen deze ook niet hoger gemonteerd worden dan 1,20m en niet lager dan 25cm, om aan de ECE-R23 regulering te voldoen.
Een gewone werklamp met een ECE R10 keuring mag dus niet officieel gebruikt worden voor dit doel. Een lamp met een R23 typegoedkeuring mag dus ook rechtstreeks worden aangesloten op de bestaande achteruitrijlampen.
ECE-R65 typegoedkeuring
Wanneer moet u ECE R65 signaleer verlichting voeren?
Met ingang van 1 maart 2009 is zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd en is de Europese regelgeving ECE REG 65 van toepassing. Deze wt en regelgeving geldt voor akoestische en optische signalering op nieuw afgeleverde trekkend en getrokken voertuigen. Maar vanaf 1 maart 2014 is de regelgeving verplicht van toepassing voor zowel ook nieuwe als reeds bestaande trekkende en getrokken voertuigen.
Omschrijving richtlijn ECE R65:
Geel zwaai-, flits- of knipperlicht: bestaande uit één set gele signaalverlichting.
- De set moet ook voldoen aan ECE reglement 65 en is overeenkomstig dan ook gecertificeerd, bent u niet bekend met de leverancier check dit dan ook! U kunt deze certificaten ook ten alle tijden opvragen.
- De set is ook zodanig gemonteerd dat het lichtsignaal kan worden waargenomen vanaf 1.5 meter boven het wegdek en op een afstand van 20 meter rondom het gehele voertuig.
Wanneer moet er geel zwaai-, flits- of knipperlicht worden gevoerd?
Hierbij enkele voorbeelden waarbij een voertuig bij werkzaamheden of omstandigheden en waarbij een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht voeren mits:
- Werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen
- Werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daar onder begrepen gladheidsbestreiding of sneeuwruimen
- Werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen
- Vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzak de afmetingen van deze voertuigen of hun lading
- Het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen
- Het begeleiden van militaire colonnes
- Het rijden met landbouw of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60m
Voor welke voertuig categorieën:
- Voertuigen die minimaal 4 wielen hebben en worden gebruikt voor het vervoeren van personen (Cat. M1, M2, M3)
- Voertuigen die minimaal 4 wielen hebben en worden gebruikt voor het vervoeren van goederen (Cat. N1, N2, N3)
- Trailers (Cat. 01, 02, 03, 04)
- Agriculturele en bosbouw tractoren (Cat. T)
- Off-road mobiele machines (Cat. G)
ECE-R87 typegoedkeuring
R87 staat voor dagrijverlichting. Bepaalde nieuwe voertuigen zijn dit zelfs verplicht na 1 januari 2011. Hieronder een opsomming wanneer we deze wel en niet mogen hebben / voeren.
Wetgeving Dagrijverlichting
Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft:
6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87) [13]
6.19.1. Aanwezigheid Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.
6.19.2. Aantal Twee.
6.19.3. Opstelling Geen bijzondere bepalingen.
6.19.4. Plaats
- 19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden. De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.
- 19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.
- 19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5. Geometrische zichtbaarheid Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten. Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.
6.19.6. Richting Naar voren.