ECE-R112, ECE-R10, ECE-R87 ECE-R65, ECE R148, ECE R149, wat wil dat nu zeggen ?
We zien vaak een klassieke fout terugkomen. Consumenten gaan een E-nummer aanzien als keurmerk. Een rondje met daarin een getal wil niets zeggen. Zeker niet als het over een keuring zou gaan. Het getal staat voor een landcode. LET OP! dit E-nummer is alleen een kenmerk waar de lamp gekeurd is en in welk land. Zo staat E4 er bijvoorbeeld voor dat een lamp in Nederland gekeurd is, E9 betekend dat de lamp bijvoorbeeld in Spanje gekeurd is en E1 staat voor Duitsland etc. etc. Het zijn dus absoluut geen ECE-keurmerken.
ECE-R10 typegoedkeuring
EMC ECE-R10 is een type goedkeuring die aangeeft dat elektrische systemen op voertuigen voldoen aan specifieke normen om te voorkomen dat ze storing veroorzaken op andere elektrische apparatuur. Dit betekent dat verlichting die deze goedkeuring heeft, geen interferentie mag veroorzaken met andere elektronische systemen. Tegelijkertijd betekent het dat een EMC ECE-R10 lamp ook bestand is tegen elektromagnetische straling van buitenaf, zoals die wordt gegenereerd door andere apparaten. De afkorting “ECE” verwijst naar de Economic Commission for Europe, die richtlijnen opstelt en ervoor zorgt dat producten worden getest om aan deze normen te voldoen.
ECE-R10 heeft betrekking op twee belangrijke aspecten:
- Interferentiebestendigheid: Dit betekent dat LED-lampen niet alleen zelf geen interferentie mogen veroorzaken, maar ook voldoende bestand moeten zijn tegen externe elektromagnetische interferentie. Met andere woorden, ze moeten in staat zijn om goed te blijven functioneren, zelfs wanneer ze worden blootgesteld aan interferentie van andere elektronische apparaten.
- Interferentie-emissie: Dit verwijst naar de mate waarin de LED-lampen storende elektromagnetische emissie genereren. Deze emissie moet binnen aanvaardbare niveaus blijven om ervoor te zorgen dat de werking van andere elektronische apparaten niet wordt verstoord. Met andere woorden, de LED-lampen mogen niet zoveel storing genereren dat ze andere elektronische apparaten beïnvloeden.
Met een ECE-R10 keuring is men zeker verzekerd van een storingsvrije werking van de LED lamp. De LED lamp is dan namelijk ook op twee manieren beschermd. Een; de LED lamp stoort zelf niet op andere aanwezige apparatuur en twee, de LED lamp is zelf bestand tegen inkomende storing.
Moeilijke taal zal je zeggen maar in principe is het heel gemakkelijk. Consumenten klagen wel eens dat wanneer zij hun Led-werklamp of Ledbar aanzetten de radio gaat storen. Die Led werklamp of Ledbar is dan dus niet ontstoord. Deze Led-werklamp of Ledbar kan dus nooit een ECE approval R10 hebben. R10 komen we niet alleen bij Led-werklampen, led-barren, of Led-verstralers tegen maar ook geldt dit bijvoorbeeld voor Led-flitsers en Led-zwaailampen.
ECE-R112 typegoedkeuring
De type goedkeuring R112 is bedoeld voor grootlicht & verstralers. Met een ECE-R112 keurmerk in de lamp is deze geschikt om op de openbare weg in te zetten als; grootlicht & verstraler. Bij een ECE-R112 goedgekeurde lamp komt een referentie getal, deze moet op de lamp aanwezig zijn. Er zijn twee belangrijke punten om rekening mee te houden:
- Symmetrie; bij de plaatsing van een ECE-R112 gekeurde lamp moet er symmetrie aanwezig zijn. 2 Koplampen en een Ledbar zou dus niet voldoende zijn om de Led bar aan te sluiten op het grootlicht en gelijktijdig te laten branden. Bij de montage, om uiteindelijk ook aan de ECE-R112 regulering te voldoen moet u hier wel rekening mee houden..
- Referentie getal; op de lamp is een referentie getal aanwezig. Als men deze referentie getallen van de koplampen bij elkaar op telt, moet de uitkomst van deze getallen gezamenlijk onder de 100 zitten, om te voldoen aan de ECE-R112 regulering. Vergeet u niet de al aanwezige verlichting mee te rekenen!
ECE-R23 typegoedkeuring
De ECE-R23 is een type goedkeuring die wordt afgegeven op achteruitrijlampen. Deze zijn zo geconstrueerd dat als deze onder een specifieke hoek van 30 graden niet verblindend zijn voor het achterop komend verkeer. Daarbij mogen deze ook niet hoger gemonteerd worden dan 1,20m en niet lager dan 25cm, om aan de ECE-R23 regulering te voldoen.
Een gewone werklamp met een ECE R10 keuring mag dus niet officieel gebruikt worden voor dit doel. Een lamp met een R23 typegoedkeuring mag dus ook rechtstreeks worden aangesloten op de bestaande achteruitrijlampen.
Waarom is een ECE R23 zo belangrijk?
Het naleven van ECE-R23, een set technische voorschriften voor verlichtingsapparatuur zoals achteruitrijlichten, biedt verschillende voordelen voor verkeersveiligheid en weggebruikers:
- Verbeterde Zichtbaarheid: ECE-R23 zorgt ervoor dat verlichtingsapparatuur voldoende helderheid en dekking biedt om de weg achter het voertuig adequaat te verlichten, vooral bij weinig licht of slecht weer. Dit verbetert de zichtbaarheid voor bestuurders en andere weggebruikers.
- Waarschuwing voor Achteruitrijden: Het gebruik van achteruitrijlichten, conform ECE-R23, dient als een duidelijke waarschuwing voor andere weggebruikers dat een voertuig achteruitrijdt. Dit helpt ongelukken te voorkomen door anderen bewust te maken van de voertuigbeweging.
- Beperking van Scherpe Lichtstralen: ECE-R23 beperkt de lichtopbrengst en richting van verlichting om verblinding van andere bestuurders te voorkomen. Dit draagt bij aan veiligheid op de weg door afleiding en verblinding te verminderen.
- Uniforme Normen: ECE-R23 biedt uniforme normen en specificaties die internationaal worden erkend. Dit bevordert consistentie in de productie van voertuigverlichting wereldwijd en harmoniseert voertuigverlichtingsnormen.
- Controle en Handhaving: Fabrikanten en voertuigeigenaren moeten voldoen aan ECE-R23-normen, wat bijdraagt aan de productie en het gebruik van veiligere verlichtingsapparatuur. Controle en handhaving versterken de betrouwbaarheid van deze normen.
- Verkeersveiligheid: De naleving van ECE-R23 draagt bij aan een hoger niveau van verkeersveiligheid door goed zichtbare en waarschuwende verlichting te garanderen tijdens achteruitrijden. Dit vermindert het risico op ongevallen en bevordert de algehele veiligheid op de weg.
Kortom, ECE-R23 speelt een essentiële rol bij het waarborgen van verkeersveiligheid door te zorgen voor goed ontworpen, functionele en betrouwbare verlichtingsapparatuur op voertuigen. Het vermindert risico’s, verbetert de zichtbaarheid en draagt bij aan een veiligere rijervaring voor alle weggebruikers.
ECE-R65 typegoedkeuring
Wanneer moet u ECE R65 signaleer verlichting voeren?
Met ingang van 1 maart 2009 is zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd en is de Europese regelgeving ECE REG 65 van toepassing. Deze wt en regelgeving geldt voor akoestische en optische signalering op nieuw afgeleverde trekkend en getrokken voertuigen. Maar vanaf 1 maart 2014 is de regelgeving verplicht van toepassing voor zowel ook nieuwe als reeds bestaande trekkende en getrokken voertuigen.
Omschrijving richtlijn ECE R65:
Geel zwaai-, flits- of knipperlicht: bestaande uit één set gele signaalverlichting.
- De set moet ook voldoen aan ECE reglement 65 en is overeenkomstig dan ook gecertificeerd, bent u niet bekend met de leverancier check dit dan ook! U kunt deze certificaten ook ten alle tijden opvragen.
- De set is ook zodanig gemonteerd dat het lichtsignaal kan worden waargenomen vanaf 1.5 meter boven het wegdek en op een afstand van 20 meter rondom het gehele voertuig.
Wanneer moet er geel zwaai-, flits- of knipperlicht worden gevoerd?
Hierbij enkele voorbeelden waarbij een voertuig bij werkzaamheden of omstandigheden en waarbij een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht voeren mits:
- Werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen
- Werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daar onder begrepen gladheidsbestreiding of sneeuwruimen
- Werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen
- Vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzak de afmetingen van deze voertuigen of hun lading
- Het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen
- Het begeleiden van militaire colonnes
- Het rijden met landbouw of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60m
Voor welke voertuig categorieën:
- Voertuigen die minimaal 4 wielen hebben en worden gebruikt voor het vervoeren van personen (Cat. M1, M2, M3)
- Voertuigen die minimaal 4 wielen hebben en worden gebruikt voor het vervoeren van goederen (Cat. N1, N2, N3)
- Trailers (Cat. 01, 02, 03, 04)
- Agriculturele en bosbouw tractoren (Cat. T)
- Off-road mobiele machines (Cat. G)
ECE R23 Uitleg: Wat betekent ECE R23 | ECE norm uitgelegd
ECE R149 Uitleg: Wat betekent ECE R149 | ECE norm uitgelegd
E Keurmerken uitleg: Wat houden de E keurmerken in? | E keurmerken uitgelegd
ECE R48 Uitleg: Wat betekent ECE R48 | ECE norm uitgelegd
ECE-R87 typegoedkeuring
ECE-R87, of dagrijverlichting, vertegenwoordigt de nieuwste ontwikkeling op het gebied van autoverlichting. Deze moderne verlichting bestaat vaak uit een reeks van 5 tot 10 LED-lampjes, die in een rechte lijn of in een cirkel kunnen zijn gerangschikt. Zoals de naam al aangeeft, zijn deze lampen ideaal voor gebruik overdag. Hoewel het gebruik van dagrijverlichting overdag niet verplicht is in Nederland, kan het wel bijdragen aan je zichtbaarheid op de weg.
Kort gezegd: dagrijverlichting is niet hetzelfde als standaard verlichting. Het wordt automatisch geactiveerd wanneer een auto of vrachtwagen wordt gestart. Dagrijverlichting ook kan worden geïntegreerd in lampen naast voertuigen. “Standlicht” is een andere term is voor “dagrijverlichting”.
Wet en regelgeving Dagrijverlichting
Standlicht, dat geactiveerd kan worden in LED-bars of LED verstralers biedt zelfs overdag een lichtsignaal. Het is van essentieel belang dat dit lichtsignaal correct wordt afgesteld om wettelijk op de openbare weg te worden gebruikt en om verblinding van andere weggebruikers te voorkomen. Meestal wordt witte dagrijverlichting gebruikt op de openbare weg. Een opkomende trend is echter de herintroductie van oranje dagrijverlichting, ook wel bekend als “Amber” kleur. Deze amberkleurige dagrijverlichting is in de meeste gevallen echter niet goedgekeurd voor gebruik als standlicht. Het is niet altijd duidelijk of de politie hier streng op handhaaft, maar voertuigen met niet-goedgekeurde dagrijverlichting kunnen mogelijk niet door de APK-keuring komen als dit als standaardconfiguratie is gemonteerd.
Het is alleen legaal om dagrijverlichting op de openbare weg te gebruiken als deze is voorzien van een ECE-R7-certificering. Als jouw LED-bar of LED-verstraler niet over dit certificaat beschikt (dat wil zeggen, niet-gecertificeerde lampen), mogen ze niet worden gebruikt op de openbare weg.
Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft:
6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87) [13]
6.19.1. Aanwezigheid Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.
6.19.2. Aantal Twee.
6.19.3. Opstelling Geen bijzondere bepalingen.
6.19.4. Plaats
- 19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden. De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.
- 19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.
- 19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5. Geometrische zichtbaarheid Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten. Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.
6.19.6. Richting Naar voren.
ECE R148 en ECE R149
De ECE-regelgeving omvat verschillende normen voor voertuigverlichting en -markeringen. ECE R148 en ECE R149 zijn twee van deze normen, maar ze hebben verschillende toepassingen en specificaties:
- ECE R148: Dit is een Europese regelgeving die betrekking heeft op de goedkeuring van afzonderlijke LED-verlichtingsmodules die bedoeld zijn voor gebruik als koplampen en mistlampen. Deze norm stelt de technische vereisten vast waaraan deze modules moeten voldoen om te worden goedgekeurd voor gebruik op voertuigen.
- ECE R149: Deze regelgeving heeft betrekking op de goedkeuring van symmetrische verlichtingsapparaten met hogere montagehoogten, zoals LED-koplampen voor trucks, bussen en aanhangwagens. Het specificeert de technische eisen en testprocedures waaraan deze verlichtingsapparaten moeten voldoen om te worden goedgekeurd voor gebruik op voertuigen met hogere montagehoogten.
Kort gezegd, ECE R148 richt zich op afzonderlijke LED-verlichtingsmodules voor koplampen en mistlampen, terwijl ECE R149 specifieker is voor symmetrische verlichtingsapparaten voor voertuigen met hogere montagehoogten, zoals trucks en bussen.